Ministar Marić i guverner Vujčić o uvođenju eura: sigurno ne prije 2020.

Ministar Marić i guverner Vujčić o uvođenju eura: sigurno ne prije 2020.

 Odgovarajući na pitanje novinara koliko je realna najava premijera Oreškovića da bi Hrvatska euro mogla uvesti već za četiri godine, ministar financija Zdravko Marić izjavio je kako je teško nagađati o rokovima i okvirima u kojima bi Hrvatska mogla uvesti euro. 

Pristupanjem Europskoj uniji preuzeli smo i obvezu uvođenja eura kada budu ispunjeni kriteriji za to. U programu Vlade, uz gospodarski rast i zapošljavanje, fokus je na konsolidaciji proračunskog manjka i stabilizaciji, odnosno smanjivanju javnog duga. Upravo su to dva kriterija koja u ovom trenutku ne ispunjavamo. U tom kontekstu je i izjava premijera. Što se tiče samih rokova i okvira, o tome je danas teško spekulirati. Pred nama je puno toga što trebamo ispuniti, ne samo kriterije iz Maastrichta, nego općenito da ispunimo cilj, a to je stabilizacija i smanjivanje javnog duga, rekao je Marić.

Dodao je kako o uvođenju eura Hrvatska može razmišljati nakon što ispuni te uvjete te podsjetio da tomu prethodi tzv. tečajni mehanizam koji iziskuje proceduru u trajanju od oko dvije godine.  Upitan znači li to da je nerealan ulazak Hrvatske u eurozonu 2020., odgovorio je kako je teško komentirati je li to realno ili nije.  Dakle, sigurno ne prije 2020. Znači, razdoblje nakon toga, o tome možemo početi govoriti, rekao je ministar Marić.

Slaže se s ministrom Marićem i guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić koji kaže da mogućnost uvođenja eura ovisi o spremnosti da ozbiljno pristupimo procesu ispunjavanja Nacionalnog plana konvergencije i Nacionalnog programa reformi kojima bi realizirali pretpostavke prelaska na euro, prvenstveno one strukturne promjene koje bi omogućile povećanje potencijalne stope rasta gospodarstva.

Da bismo uopće mogli doći u poziciju prelaska na euro, najprije bismo morali tijekom dvije godine značajnije smanjivati udjel javnog duga u BDP-u, s time da projekcije pokazuju da je takav trend održiv u srednjem roku i potom pristupiti razgovorima o ulasku u  tečajni mehanizam. Nakon ulaska u ERM II, tijekom iduće dvije godine moramo zadovoljiti takozvane Maastrichtske kriterije koji se odnose na stopu inflacije, dugoročne kamatne stope, proračunski deficit, javni dug i stabilnost tečaja kune prema euru. Pritom naš najveći problem u ispunjavaju pet potrebnih kriterija za prelazak na euro jest smanjivanje udjela javnog duga u BDP-u koji je sada na razini od oko 85 posto, jer bi ga u iduće dvije godine (2017. i 2018.) trebalo značajnije početi smanjivati. No, potrebno je znati kako za prelazak na euro nije nužno ispuniti fiksni kriterij o smanjivanju udjela javnog duga u BDP-u na 60 posto, već je moguće i dovoljnom brzinom smanjivati udjel u javnom dugu, slijedom čega Europska komisija može odlučiti da smo vjerodostojni u tom pogledu i ‘odobriti’ nam prelazak na euro, ističe guverner Vujčić i naglašava kako do 2020. nećemo još ući u Europsku monetarnu uniju, ali i da bismo mogli ući u ERM II, što bi doista značilo efektivan početak priprema za uvođenje eura, o čemu je i razgovarao s premijerom.