Hrvatski izvoznici očekuju kompetentnu i hrabru vladu, koja će izgraditi sustav poticanja izvoza i lakši proboj na nova tržišta, istaknuto je na 3. Konferenciji o izvozu pod motom ‘Pametni znaju čemu služi izvoz’, koju je u Zagrebu organizirao Lider Media.
“Poslodavci i poduzetnici okrenuli su se samima sebi, jer je politika gluha na naša upozorenja pa prolazimo kroz još jednu u predugom nizu izgubljenih godina. Bez stabilne, hrabre, odlučne i kompetentne vlade nemoguć je veći rast od sadašnjeg”, istaknula je predsjednica Hrvatske udruge poslodavaca Gordana Deranja.
Deranja je iznimno oštra prema svim dosadašnjim vladama, s ocjenom kako su sve političke opcije bile jednako nespremne provoditi promjene. “Naša se politika pokazala najtvrdokornijom da bilo što mijenja pa joj ni najveća kriza u povijesti nije bila dovoljan motiv za provedbu reformi”, kazala je uz ostalo, dodavši da su posljedice vidljive u masovnom egzodusu iz zemlje, dugu koji je dostigao 90 posto BDP-a, ali i općoj besperspektivnosti vidljivoj posvuda. Prema podacima koje je iznijela, udio izvoza u hrvatskom BDP-u u zadnjih pet godina kretao se između 13,8 do 45 posto, dok je, recimo, u Češkoj bio od 64 do 78 posto, a Slovačkoj od 71 do 89 posto.
Savjetnik za gospodarstvo predsjednice Republike Marko Jurčić smatra da je porazno što se dan danas mora govoriti o važnosti izvoza za državu te da bi država trebala sustavno pomagati izvoznicima kako bi povećali izvoz i stupili na nova tržišta. Istaknuo je da su alati u pomoći izvoznicima ograničeni, ali i da se intenzivno radi na promociji hrvatskog gospodarstva u inozemstvu, jer se u Uredu predsjednice RH izvoz tretira kao jedan od osnovnih temelja gospodarskog rasta. U skladu s tim su dosad organizirani posjeti hrvatskih gospodarskih delegacija Slovačkoj, Poljskoj i nekim drugim državama. Jurčić je istaknuo da je nužno djelovanje gospodarske diplomacije na inozemnom tržištu radi povećanje izvoza.
“Nitko iz Bruxellesa, niti MMF, niti Svjetska banka nisu Hrvatskoj poručili da moramo više izvoziti, a kako ne razmišljamo vlastitom glavom, nego samo pokorno slušamo, niti mi ne inzistiramo na izvozu kao rješenju za naše ekonomske probleme”, ustvrdio je Miodrag Šajatović glavni urednik Lidera. “Udruživanje, educiranje, lobiranje… – neki su od načina kako da izvoznici promijene stav elita i okrenu mišljenje javnosti u svoju korist. Bojim se da će država shvatiti važnost izvoznika tek kada nestane deviza” zaključio je Šajatović.
Ivo Usmiani iz JGL je istaknuo da je nekoliko hrvatskih vlada žrtvovalo izvoz, a da se na malom tržištu ne može graditi konkurentnost proizvoda i rasti. Zbog toga se JGL okrenuo izvozu, primjerice, u istočnu Europu izvozi u vrijednosti od 500 milijuna kuna. “Otvorili smo nekoliko tržišta Dalekog istoka i očekujemo rast. Država nam može pomoći u istraživanju tržišta, marketingu i tečaju kune…. Ali iako se u Hrvatskoj farmaceutska industrija smatra strateškom, provođenje strategije ne postoji” rekao je Usmiani.
Govoreći o utjecaju Transatlantskog sporazuma o trgovini i investicijama između EU-a i SAD-a (TTIP) na Hrvatsku i Europsku uniju, voditelj predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Branko Baričević kazao je kako u Europi i SAD-u ima 50 milijuna malih i srednjih poduzeća kojima će taj ugovor najviše pomoći da lakše uđu na prekooceanska tržišta. Baričević ističe kako je istina da će Europska unija, kojoj bi se na temelju TTIP-a BDP mogao podići za 0,5 posto, dozvoliti uvoz američkih proizvoda slabije kakvoće od europskih. Tvrdi i da će utjecaj TTIP na hrvatsko gospodarstvo, zbog male razmjene sa SAD-om biti tek blago pozitivan.
Liderova konferencija o izvozu najvažnija je godišnja aktivnost Liderova Kluba izvoznika, projekta pokrenutog prije pet godina da bi senzibilizirao javnost, osobito donositelje političkih i ekonomskih odluka, o potrebi snažna poticanja izvoza kao preduvjeta rasta gospodarstva i BDP-a. U Liderovu Klubu izvoznika, koji okuplja izvozno orijentirane tvrtke te tvrtke i institucije koje na druge načine podupiru izvoz, zasad su 24 člana: Adria grupa, Badel 1862, Dalekovod, DHL, Đuro Đaković Holding, Elka, Ekonomski fakulet u Rijeci, Ericsson Nikola Tesla, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Genera, HBOR, HPB, Ina, JGL, Kotka, Kraš, Podravka, Požgaj grupa/Požgaj Flooring, SAAB, Spider grupa, Tehnix, Tim kabel, Vetropack Straža i ZŠEM. a članovi Kluba izvoznika zajedno su ostvarili oko 1,5 milijardi eura izvoza u 2015., odnosno oko 14 posto ukupnoga lanjskog hrvatskog izvoza.