Hrvatska je neslavni rekorder EU po padu prodaje novih vozila, a na tome možemo „zahvaliti“ koroni, odnosno ovisnosti domaćega gospodarstva o turizmu. Ipak, dašak optimizma donose promjene trošarina koje su s početkom 2021. smanjile cijene vozila i dale novi poticaj revitalizaciji tržišta.
Lošije prodajne brojke novih vozila prije svega dugujemo činjenici što rent-a-car tvrtke zbog lošije sezone i izostanka turista nisu obnavljale svoje flote uobičajenim tempom, a gospodarska kriza je i građane nagnala na oprez pa se sve više okreću tržištu rabljenih vozila.
Tako je u prvih jedanaest mjeseci 2020. na domaćem tržištu prodano 43 posto manje novih vozila nego u istom razdoblju lani, dok je prosječni pad prodaje u Uniji iznosio nešto manje od 26 posto.
Hrvoje Paver iz Udruženja trgovine motornim vozilima HGK objašnjava da i druge zemlje koje se u većoj mjeri oslanjaju na turizam također imaju velik pad prodaje, primjerice Španjolska -37 posto i Italija -31 posto. „Treba uzeti u obzir i kako je pad prodaje rabljenih vozila (-28 posto u prvih 10 mjeseci 2020.) značajno manji nego pad novih, iz čega se može zaključiti da se dio kupaca novih vozila vjerojatno odlučio za rabljeno. Trgovcima novih vozila ne ide u prilog ni što je Njemačka, tradicionalno najizdašnije tržište rabljenih za Hrvate, spustila stopu PDV-a na 16 posto i time dodatno rasteretila izvoz (iznos) rabljenih vozila, za koja, kada se unose u Hrvatsku na fizičku osobu, treba platiti samo Posebni porez na motorna vozila (PPMV)“, ističe Paver i dodaje kako je Udruženje trgovine motornim vozilima HGK već u svibnju prošle godine predložilo subvenciju kupovine vozila koju bi dijelom dali glavni distributeri, a dijelom Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, odnosno Ministarstvo financija.
„Iako je na sastanku na ovu temu u ministarstvu iskazana velika doza razumijevanja za predložene mjere, one ipak nisu usvojene. No, veliki dio naših drugih prijedloga za pomoć branši, vezanih uz trošarinsko oporezivanje vozila jest. Tako je ukinuta prva skupina trošarinskog oporezivanja vozila prema CO2, pa oporezivanje kreće od 95 g/km, a pomaknuta je i vrijednosna komponenta na iznad 200.000 kuna. Osnovna ideja članica Udruženja bila je da se PPMV, odnosno trošarina, maksimalno smanji kako bi nova vozila bila što konkurentnija sve značajnijem unosu rabljenih vozila. Zbog uvažavanja naših zahtjeva nema značajnijeg opterećenja novim PPMV-om nego što je to bilo do sada. Dapače, kod velikog broja vozila je primjetno blago smanjenje trošarina. No, pojedini proizvođači kojima je porast mjerenja ispuha CO2 prema WLTP normi veći od 20 posto mogu osjetiti i povećano opterećenje Posebnim porezom na motorna vozila“, pojasnio je Paver.
Što to konkretno znači za kupce novih vozila provjerili smo na nekoliko popularnih modela u salonima. Tako je, primjerice, Dacia Duster s Essential opremom i 1,0 TCe Eco-G motorom, od prvog siječnja jeftinija za 3,5 posto u odnosu na prosinac prošle godine (sa 106.600 kuna cijena je pala na 102.900). Svevremenski Volkswagenov Golf s dvolitrenim TDI motorom pojeftinio je za 2 posto (sa 191.210 kuna na 187.310), Opel Astra s Edition opremom i 1,5 dizelskim motorom je također dostupnija, cijena joj je pala za 1,7 posto, odnosno sa 171.564 kuna na 168.605. Na luksuznijim vozilima se najviše osjete nova pojeftinjenja, tako je Mazda 6 s Attraction opremom i G 145 pogonskim agregatom povoljnija za gotovo 5 posto, odnosno cijena joj je pala sa 232.955 kuna na 222.266, a Mercedesova limuzina S 500 jeftinija je za 29.000 kuna ili 2,5 posto (stajala je 1,175 milijuna kuna u prosincu, dok je u siječnju možete odvesti iz salona za 1,146 milijuna kuna).