Od početka ove godine, kada je zakonom omogućen osobni bankrot, Financijska agencija (FINA) zaprimila je 632 zahtjeva za pokretanje izvansudskih postupaka koji prethode postupku stečaja pred sudovima, a od toga je do sada 251 postupak završio neuspjelim sklapanjem sporazuma, pokazuju najnoviji podaci FINA-e.
Od ukupnog broja započetih postupaka pred Fininim savjetovalištima, do 3. listopada njih 251 je završilo izdavanjem potvrde o neuspjelom sklapanju izvansudskog sporazuma. Po podacima Fine, najviše je takvih potvrda, 72, izdano u zagrebačkom savjetovalištu, a slijedi savjetovalište u Osijeku s 28 potvrda. Uz zahtjev za pokretanje postupka, dužnik mora priložiti popis svoje imovine te ukupnih neplaćenih obveza. Iz tih popisa proizlazi da su osobe koje su zatražile pokretanje postupka navele kako imaju ukupno 2.742 vjerovnika, a duguju im ukupno 286,03 milijuna kuna.
Najviše postupaka pokrenuto je u savjetovalištu u Zagrebu – 337, a slijede Osijek s 57, Pula s 39, Rijeka s 36 te Split s 23 pokrenuta izvansudska postupka. Podaci o iznosima prijavljenih obveza pokazuju da je najveći iznos, veći od 110,4 milijuna kuna, prijavljen u postupcima koji se vode na savjetovalište u Zagrebu, a slijedi savjetovalište u Dubrovniku, u kojem je pokrenuto tek sedam postupaka, ali je prijavljeni iznos dugovanja veći od 29,26 milijuna kuna. U savjetovalištu u Virovitici prijavljeni su dugovi u ukupnom iznosu od 27,1 milijun kuna, u Osijeku 23,9 milijuna kuna, a u Puli 13,47 milijuna kuna.
Zakon o stečaju potrošača, kojim je omogućen osobni bankrot, stupio je na snagu 1. siječnja ove godine i po njemu taj postupak mogu zatražiti građani ili obrtnici, odnosno osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost, imaju li manje od 20 vjerovnika, ne duguju više od 100 tisuća kuna i nad njima još nije pokrenut predstečajni ili stečajni postupak. Postupke stečajeva potrošača vode sudovi, no zakon određuje da se prije pokretanja sudskog postupka u izvansudskom postupku pokuša postići nagodba između dužnika i vjerovnika, i to u jednom od 21 savjetovališta u sklopu Fine u svim hrvatskim županijama.
Izvansudski postupak traje najduže 30 dana od dana sastanka navedenoga u pozivu za sudjelovanje i iznimno se može produžiti za dodatnih 30 dana, a nakon isteka roka savjetovalište potrošaču izdaje potvrdu da pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma nije uspio. Takva se potvrda izdaje i u slučaju kada neki od vjerovnika, nakon objave poziva za sudjelovanje, izjavi da ne želi sudjelovati u izvansudskom postupku, pokrene ili nastavi postupak radi prisilnog ostvarenja svoje tražbine.