Posljednji podaci bilježe porast trgovine novim osobnim motornim vozilima u 2015. godini za oko 5 posto u odnosu na prethodnu pa možemo reći da je tržište motornim vozilima na putu oporavka. Svaki porast znak je oporavka tržišta, ali treba imati na umu da je Hrvatska na neslavnom 22 mjestu po broju novih osobnih vozila na 1000 stanovnika, sa samo 8 prodanih novih vozila dok je primjerice EU prosjek 25 novih vozila na 1000 stanovnika, rekao je potpredsjednik HGK za turizam trgovinu i financije Josip Zaher na Auto-moto forumu koji se u organizaciji HGK održava na Zagrebačkom Velesajmu ususret Zagreb Auto Showu.
Dugogodišnja je kriza utjecala na smanjenje prodaje vozila pa je tako 2015. godine prodano oko 80.000 vozila, od toga 36.000 novih i 44.000 rabljenih dok je 2008. ukupno prodano gotovo 100.000 vozila, 88.500 novih i 11.500 rabljenih. Smanjena je i prosječna kilometraža koju korisnik vozila u Hrvatskoj godišnje prijeđe, a u prilog ne ide ni podatak o smanjenom održavanju vozila koji se može povezati sa sivom ekonomijom odnosno servisiranjem vozila bez propisnog odlaganja otpadnog materijala, što je pak, smatra Zaher, posljedica pada standarda građana, ali i krive politike koja je posljednjih godina vođena prema auto branši.
Takva se politika može i mora izmijeniti. Nova politika može povećati prihode proračuna kroz smanjenje zone za sivo tržište, smanjiti broj prometnih nesreća i smrtnih slučajeva, smanjiti negativan utjecaj na okoliš (CO2), a ukupni pozitivni doprinosi za državu, društvo, obitelj i pojedinca su ogromni. Takvo je stanje stvari, osim gospodarske krize, rezultat i ulaska Hrvatske u EU i liberalizacije uvoza vozila. Nitko nema ništa protiv unosa/uvoza rabljenih vozila, ali problem je što su kupci tih vozila gotovo isključivo (92%) fizičke osobe. Upravo zato se HGK zalaže za izmjene Zakona o PDV-u, odnosno ukidanje nemogućnosti odbitka pretporeza za pravne osobe na tržištu vozila u RH“, rekao je Zaher, dodavši da bi povrat mogućnosti odbitka pretporeza pri kupnji i održavanju vozila smanjio ove sive brojke. Naime, često se događa da vlasnik male tvrtke kupuje vozilo kao fizička osoba iz strane zemlje i cijeli PDV ostavlja toj zemlji. Kada bi mu se omogućio povrat pretporeza, kupac bi možda kupio rabljeno ili novo vozilo na svoju tvrtku i održavao ga u registriranim radionicama. Ovako se događa da se vozilo uveze na fizičku osobu, a pitanje je gdje će biti poslije održavano.
I predsjednik Udruženja trgovaca motornim vozilima i rezervnim dijelovima pri HGK Zvonko Merkaš istaknuo je za cilj Auto Moto foruma doradu zakonskih propisa kako bi se obnovio vozni park u RH, smanjila tzv. ‘siva ekonomija’, povećala sigurnost prometa roba i putnika, a djelovanje svih institucija usmjerila na povećanje brige o zaštiti okoliša. Postizanje tih ciljeva neophodno je za daljnji razvitak, društveno održivo poslovanje i svakodnevni ekološki prihvatljiv „život u pokretu“ hrvatskog stanovništva i putnika u tranzitu, poručuje Merkaš
Održavanje Foruma prošle su godine pokrenuli članovi Udruženja motornih vozila i rezervnih dijelova koje djeluje pri HGK i već prve godine potaknuo je i unaprijedio komunikaciju svih sudionika na tržištu motornih vozila, a ovogodišnji će Forum, smatra Merkaš, doprinijeti ispunjenju zadanih ciljeva. Samo zajedničkim aktivnostima možemo pridonijeti razvitku poslovanja ove vrlo važne djelatnosti za cijelo gospodarstvo i svakodnevni život građana u Hrvatskoj, zaključio je Merkaš.