Novi E-commerce Report 2022, za koji su istraživanje proveli konzultantska kuća Valicon i platforma za usporedbu i savjetovanje potrošača Jeftinije.hr, pokazao je rast učestalosti i vrijednosti online kupnji u Hrvatskoj.
Prema rezultatima ovogodišnjeg istraživanja trend online kupnje ponovno je porastao s gotovo 68 % ispitanika koji u web trgovinama kupuju barem jednom mjesečno. Među online kupcima najviše je pripadnika generacije X, odnosno onih starijih od 45 godina, a najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci. Porastao je i prosječan iznos kupnje koji sada iznosi 628 kn.
Prosječna vrijednost online košarice i najtraženije kategorije proizvoda
Struktura online kupnje domaćih potrošača nije se puno promijenila u odnosu na prošlu godinu. Najveći udio kupnji zabilježen je u segmentu mode (39%), a slijede segmenti elektronika (14%), ljepota i zdravlje (12%) te dom i vrt (12%). Slično je i kada pogledamo udio različitih segmenata s obzirom na vrijednost kupnje: moda zauzima 25 %, elektronika 19 %, a dom i vrt 18% vrijednosti.
Uz rast učestalosti online kupnje, novi E-commerce Report 2022 potvrdio je i porast prosječne vrijednosti online košarice. Hrvatski online potrošači dakle u prosjeku po kupnji troše 628 kn, unutar segmenta mode prosječan iznos po kupnji je 485 kn, u segmentu elektronike 1.024 kn, a u segmentu dom i vrt čak 1.171 kn.
Raste trend kupnji u domaćim web trgovinama
Dalekosežni utjecaj pandemije pokazao se i u promjeni ponašanja online potrošača. Covid je utjecao na domaće online potrošače i približio ih lokalnim web trgovinama. Promatrajući udio stranih i domaćih web trgovina u kojima hrvatski potrošači najčešće kupuju, prema podacima E-commerce Report 2022, samo 10 % ukupne vrijednosti kupnje odlazi u strane web trgovine odnosno na prekogranične kupnje. Strana web trgovina s najviše kupnji je AliExpress, ali je prosječna vrijednost kupnje iznimno niska, svega 178 kn.
Analizirano po segmentima, u stranim se web trgovinama najčešće kupuje elektronika, dok je segment mode dominantan u domaćim web trgovinama.
Što se tiče načina plaćanja, bilo kojom vrstom platnih kartica plaća 54 % ispitanika dok njih 36 % i dalje odabire plaćanje pouzećem. Plaćanje pouzećem je karakterističan oblik plaćanja na tržištima s nižim povjerenjem u e-commerce i dugi je niz godina bio dominantan način online plaćanja u Hrvatskoj.
Dominacija mobitela i online istraživanja prije kupnje
U ovogodišnjem E-commerce Reportu je po prvi puta zabilježeno da je više od polovice online kupnji izvršeno putem pametnog telefona, i to čak 56 %. Kada je riječ o istraživanju prije kupnje, svega 26 % online kupaca koristi isključivo računalo (PC ili laptop) za istraživanje, 24 % njih koristi kombinaciju računala i mobitela dok 51 % koristi isključivo pametni telefon ili tablet.
Uloga platformi za usporedbu cijena postala je još relevantnija u fazi istraživanja prije kupnje. Čak 41 % ispitanika istražuje online pretraživanjem, a 15 % je izričito potvrdilo da prije kupnje istražuju na platformama za usporedbu cijena.