HNB: Prigovori ne mogu biti riješeni u roku za odluku

HNB: Prigovori ne mogu biti riješeni u roku za odluku

Ukoliko potrošači svoje odluke u vezi s prihvaćanjem konverzije kredita u švicarcima donesu u zakonom propisanom roku, sve eventualne nezakonitosti mogu biti samo naknadno predmet rješenja HNB-a ili odluka sudova, priopćio je HNB Hrvatska narodna banka (HNB) ni uz primjenu najkraćih zakonskih rokova neće moći završiti nadzor po prigovorima na postupak konverzije kredita u švicarcima u roku u kojem korisnici tih kredita moraju donijeti odluku o prihvaćanju ponude banaka za provođenje konverzije, objavljeno je u srijedu iz HNB-a.

“Bez obzira obavlja li HNB nadzor na temelju dokumentacije ili izravni nadzor u banci, pa ni uz primjenu najkraćih zakonskih rokova, on ne može biti valjano završen u periodu u kojem dužnici u CHF moraju donijeti odluku o prihvaćanju ponude banaka za provođenje konverzije. Dakle, izmjene i dopune Zakona o potrošačkom kreditiranju ne omogućavaju dužnicima u CHF, koji smatraju da zaprimljene ponude o konverziji njihovih kredita sadrže nezakonite elemente, da svoje odluke o prihvatu ponuđene konverzije vremenski usklade sa zakonskim rokovima okončanja postupanja po prigovorima, koje su već poslali, ili će tek poslati HNB-u. Zato, ukoliko potrošači svoje odluke u vezi s prihvaćanjem konverzije donesu u zakonom propisanom roku, sve eventualne nezakonitosti mogu biti samo naknadno predmet rješenja HNB-a ili odluka sudova”, ističe se u informaciji središnje banke o načinu postupanja s prigovorima potrošača vezano uz primjenu izmjena Zakona o potrošačkom kreditiranju.
Tu je informaciju HNB objavio “ponukan brojnim upitima o primjeni odredbi o konverziji iz Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju i prigovorima potrošača za postupanjem HNB-a” i u njoj objašnjava način na koji je HNB, sukladno važećim propisima, obvezan postupati u nadzoru nad kreditnim institucijama.
Iz središnje banke tako objašnjavaju da se postupak supervizije HNB-a, i u slučajevima prigovora na primjene odredbi o konverziji, provodi sukladno Zakonu o kreditnim institucijama i Zakonu o općem upravnom postupku te ima svoje propisane rokove.
“HNB će po završetku nadzora po relevantnim zaprimljenim prigovorima, ukoliko utvrdi da su prava potrošača bila povrijeđena, poduzeti zakonom propisane mjere i rješenjem banci naložiti da ispravi povredu, te da o tome po potrebi obavijesti potrošača”, navodi se u informaciji.
Pritom se navodi kako su sve informacije u vezi s kreditnim institucijama do kojih HNB dođe tijekom supervizije određene kao povjerljive člankom 206. Zakona o kreditnim institucijama. Međutim, kako bi se osiguralo da banke doista postupaju u skladu s eventualno izrečenim mjerama, HNB će pratiti njihovu provedbu kod banaka, najavljuju iz središnje banke.
U pogledu sporne odredbe aneksa ugovora o konverziji o učincima mogućeg ukidanja odgovarajućih odredbi Zakona o potrošačkom kreditiranju od strane Ustavnog suda, HNB očekuje da sve banke, koje su uz informaciju o pokrenutom postupku pred Ustavnim sudom, u anekse ugovora unijele i moguće posljedice za dužnike, tu odredbu izostave, zaključuje se u informaciji.
Prema izmjenama Zakona o potrošačkom kreditiranju banke, koje su stupile na snagu 1. listopada ove godine, banke su u roku od 45 dana od stupanja na snagu, znači do 15. studenoga, korisnicima kredita u švicarcima bile dužne dostaviti izračun konverzije kredita (sa stanjem na 30. rujna 2015.) zajedno s prijedlogom novog ili izmijenjenog ugovora o kreditu, a korisnik kredita koji prihvati konverziju ima rok od 30 dana od dana primitka izračuna da banku obavijesti o prihvaćanju.
Inače, priopćenje središnje banke u upravno supervizorskom postupku rješavanja prigovora potrošača na primjenu odredbi o konverziji najavljen je nakon sastanka ministra financija Borisa Lalovca, ministra pravosuđa Orsata Miljenića i guvernera HNB-a Borisa Vujčića.
Izvor/banka.hr